ادای سهم در تعریف «کلیدواژگان هنر»، جولیان استالابراس، ترجمه‌ی ع. گلستانه

Featured image

«شورش»، از مجموعه‌ی ملاقات با تاریخ، اثر مُنا واتامانو و فلورین تودور، رنگ روغنی روی بوم، ۴۰ در ۵۰ سانتی‌متر، ۲۰۰۹.

مستند

هنر مستند، به‌ویژه در عرصه‌ی دوسالانه، در حال برتری‌یافتن است. چنانکه مایاکُفسکی توضیح‌اش داده، پیش از دوره‌ی دگرگونی گسترده و شتابنده، داستان‌پردازی از شکل رنگ‌پریده‌ی خلاقیت [و بدیع‌پردازی] خارج شد و با زندگی تطبیق یافت. مشاهده‌گری و امر واقع، از خلال کارهای بیشمار، به‌ویژه ویدئو، با ساخت نئو-کانسپچوال می‌جنگند. شکاف جهانی نابرابری نژادها، جنس‌ها، طبقه‌ها، و ملت‌ها آشکار است؛ اما چه تأثیری دارد؟

مردم‌پسند / مردم‌باوری

صعود شتابنده‌ی رسانه‌ی اجتماعی، جهان هنر را زیر فشارهای جدید قرار می‌دهد؛ به‌ویژه از زمانی که بسیاری از محصولات آن دیجیتال و به‌طور آنلاین همرسان شده است، رها از گزینش کارشناسی و گشوده به نظر[های کاربران]. ستاره‌های جدید موفقیت خود را در بازار به‌طور مستقیم از راه مردم‌پسندبودن خود کسب می‌کنند، نه از اختیار نگاهبانان سنتی کیفیت. هنرمندان و گالری‌ها با آثار سهل‌الوصولی که به فرهنگ توده نزدیک است اقدام به شکار مجموعه‌داران جدیدی می‌کنند که به‌شدت فاقد دانش تاریخ‌هنری‌اند. به‌نظر می‌رسد کابوس کلمنت گرینبرگ مبنی براینکه فرهنگ توده، فرهنگ نخبه را می‌بلعد بسیار به تحقق نزدیک است؛ جز اینکه [اکنون] آنچه مردم‌پسند است می‌تواند به‌طورمستقیم مردمی شود، نه با میانجی‌گری صنعت فرهنگ.

مردم‌سالاری (دمُکراسی)

مقام دمکراسی به‌دست [بینش] مستند و امر مردم‌پسندْ برجسته و به دلیل شکست جریان کلان سیاسی در مقابله با مسائل بزرگ زیست‌محیطی و اقتصادیِ روز تقویت شده است. «دمکراسی واقعاً موجود» به کاستی و فساد خود می‌بالد. در جنبش اشغال، کیوریتورها را فراخوانده‌اند تا به نمایش آثار «انتقادی» بار سیاسی بیافزایند. شاید ازاین‌رو که جنبش اشغال، مانند اثر هنری، هیچ منظری از تغییر واقعی را رقم نمی‌زند و بنابراین می‌تواند همچون مداخله‌ای ایمایی و زیباشناختی تعبیر شود. درعین‌حال اما، حکم کهنه‌ی نئولیبرال مبنی بر منع تعامل هنرمندانه با امر «سیاسی» شکسته شده است، و این امکان وجود دارد که از تماس اکتیویسم (کنش‌باوری اجتماعی) و هنر، که مدت‌هاست بااحتیاط به هم نزدیک و نزدیک‌تر می‌شوند، فرم‌ها و کنش‌های جدید پدیدار شود. ـ

چاپ‌شده در نشریه‌ی هنر عمومی، ش۷۳، سئول: اکتبر ۲۰۱۲.

Advertisements
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: